رويكرد پليس فتا در نمايشگاه رسانه های ديجيتال
نوشته شده توسط : محمدرضا مرادی
تاریخ تولد اینترنت به طور رسمی اول سپتامبر ۱۹۶۹ اعلام شده‌است. اما سال‌ها برای بسیاری از افراد و حتی کشورهای جهان این موجود ناشناخته بود. ولی از اوایل دهه ۱۹۹۰ رشد استفاده از اینترنت به صورت تصاعدی افزایش یافت، شاید این امر به دلیل خانگی شدن سیستم‌های کامپیوتری و وجود موتورهای جستجوگر است. اما هرچه هست امروز قطع شدن این شبکه جهانی حتی برای لحظه‌ای کار را برای بسیاری از سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها، بانک‌ها و... مختل می‌کند. از این رو توسعه آن در کشورها از جمله کشور خودمان به شدت پیگیری می‌شود.
 
متاسفانه این امر باعث شده بسیاری افراد سودجو و سازمان‌های مخوف تبهکاری ضمن استفاده از اینترنت، در این فضا اعمال مجرمانه انجام دهند و با سرقت اطلاعات شخصی و محرمانه افراد به حساب‌های بانکی افراد دستبرد بزنند و هزاران جرم سازمان یافته را در فضای اینترنتی انجام دهند. شبکه‌های زیر زمینی فحشا از فضای اینترنت به خوبی بهره ‌برده و این فضا را آلوده کرده اند به گونه‌ای که فعالیت این شبکه‌ها تهدیدی برای سلامت جنسی جامعه و نظام خانواده‌هاست.  
با توجه به جهانی بودن فضای اینترنت امروز بسیاری از سازمان‌های جاسوسی و تبهکاری در این فضا رخنه کرده و تلاش دارند کارکرد وامنیت کشورها را مختل نمایند. اینها گوشه‌ای از زیر پوست کثیف شبکه جهانی اینترنت است.
 
با توجه به راه‌اندازی صدور امضای دیجیتال و تاسیس مجتمع قضایی همچنین رشد قارچ گونه جرم در فضای سایبری و جرایم سازمان یافته داخلی و بین‌المللی، سوءاستفاده از بستر اینترنت، موضوع سرقت و پولشویی، هتک حرمت و غیره از جمله لزوم راه‌اندازی این پلیس تخصصی بود. مهمتر آنکه تقاضای ایجاد پلیس فتا توسط دستگاه‌های مختلف و کاربران ایجاد شد، تا ضمن تامین امنیت این شبکه جهانی تهدیدی برای شبکه-های مخوف تبهکاری و جاسوسی باشد ضمن آنکه کاربران و استفاده کنندگان از این فضا در آرامش خیال از مزایای آن استفاده کنند.
 
هرچند از زمان تاسیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات زیاد نگذشته واهداف کلان آن حفاظت از اموال، منافع و اسرار ملی است. اما پلیس فتا در مدت كوتاه كار خود، تمام ماموریت‌ها و اقدامات محوله را پیگیری و دنبال كرده به گونه‌ای كه در این مدت، صدها پرونده در حوزه‌های مختلف سایبری تشكیل شده و بیشتر این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و متهمان مربوطه نیز شناسایی و دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. این امر نیازمند اطلاع رسانی است. 
 
پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در بخش فضای سایبری بیش از 120 جرم تعریف شده كه سایر حوزه‌ها را در بر می‌گیرد تحت پوشش دارد؛ مهمتر آنکه شناساندن پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات به تمامی کاربران شبکه اینترنتی در جامعه ضرورت دارد، تا کاربران احساس امنیت نمایند و فضایی را که تهدیدات اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی، روانی بهداشتی، فرهنگی و اقتصادی آن را در بر گرفته‌اند به فضای امن برای کاربران تبدیل کنند.
 
در این راستا نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فرصت خوبی است تا پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات برای دومین بار با حضور پر رنگ خود با ایجاد همدلی، تعامل و همكاری با تمام دستگاه‌های اجرایی كشور و مشاركت شهروندان عزیز در تأمین امنیت فضای مجازی گام بردارد. 
و آخر آنکه، آشنایی کاربران اینترنتی با تهدیدات آن می‌تواند پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات را در توسعه اینترنت پاک یاری دهد.




:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: